Hittar du inte vad du söker? Testa Avancerad sökning

Plattformar

POLICY FÖR HANTERING AV PERSONUPPGIFTER M.M (”Policyn”)E

GameStops Policy

GameStop Limited ("GameStop", "vi", "vår" och "oss") respekterar och skyddar din integritet när du använder webbplatsen www.gamestop.se ("Webbplatsen"). Vi har antagit Policyn för att skydda dina personuppgifter och dess konfidentialitet. All information som du tillhandahåller GameStop via denna Webbplats eller på annat sätt kommer att behandlas i enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204) och/eller ändringar i eller ersättning av denna lagstiftning som kan komma att antas i Sverige.

Policyn gäller endast vår Webbplats. Den gäller inte våra detaljhandelsaffärer eller några andra försäljningskanaler som ägs eller drivs av GameStop och som används för försäljning av produkter eller tjänster. GameStop har en separat policy för personuppgifter som samlas in i detaljhandelsaffärernas verksamhet.

Läs Policyn innan du använder Webbplatsen. Om du inte läser den eller om du inte samtycker till någon aspekt av Policyn bör du inte använda denna Webbplats.

Hur får vi ditt medgivande till att samla in dina personuppgifter?

När du förser oss med personuppgifter för att slutföra en transaktion, lägga en förhandsbeställning eller returnera ett köp innebär det att vi får använda dina personuppgifter för att fullgöra det specifika ändamålet.

Om ber vi dig om personuppgifter av en sekundär anledning, såsom tävlingar, kommer vi antingen att be om ditt samtycke direkt eller ge dig möjligheten att säga nej.

Vi kan be dig att ge ditt uttryckliga medgivande, t.ex. genom att du får markera en ruta för att lämna ditt medgivande till att ta emot marknadsföringsinformation.

Du kan meddela oss när som helst om du vill återkalla eller ändra ditt samtycke till att vi får använda och lämna ut din information. Vi kommer att tillmötesgå din begäran när vi har tagit emot en sådan anmälan, efter rättsliga och avtalsmässiga begränsningar relaterade till dina transaktioner. Du kan skicka anmälan skriftligen till GameStop på Swehelp@gamestop.com

Om du har valt att prenumerera på något av våra nyhetsbrev eller är med i en av våra sändlistor kommer vi alltid att ge dig möjligheten att "välja bort" eller avsluta prenumerationen. Till exempel kommer varje e-nyhetsbrev som vi skickar till dig att innehålla en länk eller annan metod för att avsluta prenumerationen eller avböja ytterligare e-nyhetsbrev.

När du väljer att ge oss dina personuppgifter samtycker du till behandling, användning och överföring av dina personuppgifter enligt Policyn samt att ytterligare information kan komma att lämnas vid insamlingstillfället.

Vilken typ av information samlar vi in om dig?

På GameStop samlar vi in både personuppgifter och icke-personliga uppgifter. Vilken typ av uppgifter vi samlar in beror på vilken typ av interaktion du har med oss. Du kan välja att inte lämna ut dina personuppgifter till oss. Om du gör detta val kan vi kanske inte förse dig med den produkt, tjänst eller information som du har begärt. Personuppgifter – Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Vi kan komma att samla in personuppgifter som omfattar följande:

  • Kontaktinformation – namn, adress, telefonnummer och e-postadress
  • Personliga preferenser – åsikter, intressen, hobbies, önskelistor avseende produkter, språkinställningar och samtycke till marknadsföring
  • Finansiell information och information om transaktioner – köpta produkter, betalningsmetod, betalt belopp och kredit- eller betalkortsnummer
  • IP-adress

Icke-personliga uppgifter – Icke-personliga uppgifter kan inte hänföras till dig som person. Vi kan till exempel samla in vissa icke-personliga uppgifter när du besöker vår Webbplats, såsom typ och version av den webbläsare du använder eller refererande URL; eller så kan vi samla in och sammanfatta kundinformation i ett icke-personligt sammanslaget format för statistik och forskning.

Hur använder vi dina personuppgifter?

De främsta orsakerna till att vi samlar in personuppgifter om dig är:

  • För att kunna slutföra en försäljningstransaktion med dig
  • För att kunna göra en förhandsbeställning för din räkning
  • För att kunna uppfylla dina förfrågningar avseende produkter, tjänster eller information
  • För att begränsa risken för bedrägerier eller fel när vi bearbetar dina transaktioner, återbetalningar och/eller byte
  • För att kunna administrera rabatter
  • För att genomföra tävlingar, kampanjer eller undersökningar

Vi använder också personuppgifter för andra, sekundära orsaker, nämligen:

  • Kundtjänst
  • För att administrera ett kundlojalitetsprogram, inklusive men inte begränsat till att spåra och analysera dina inköp och preferenser för att bättre förstå dina produkt- och servicebehov och din behörighet
  • För att underlätta ditt godkännande av marknadsföringserbjudanden från våra tredjepartspartners
  • För att skräddarsy Webbplatsens innehåll utifrån dina preferenser
  • För att mäta och förbättra Webbplatsens effektivitet eller vår marknadsföring
  • Ifall vi blir tillfrågade att erbjuda och sälja ytterligare produkter och tjänster
  • För andra ändamål som beskrivs i Policyn
  • Om det anges eller krävs enligt lag

Information GameStop samlar in direkt från dig

  • Returer och byten – I samband med eventuella returer, återbetalningar och byten ber vi om personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer för att upptäcka och förebygga bedrägerier.
  • Uppföljningar och undersökningar i samband med köp – När du har gjort ett köp kan vi komma att skicka ett uppföljningsbrev där vi antingen tackar dig för ditt köp eller frågar om du är nöjd med din nya produkt. Vi kan komma att använda kontaktinformationen som vi har fått in från dig för att utföra enstaka undersökningar och andra kundundersökningar. Dessa undersökningar är helt frivilliga.
  • Uppföljningar och undersökningar i samband med köp – När du har gjort ett köp kan vi komma att skicka ett uppföljningsbrev där vi antingen tackar dig för ditt köp eller frågar om du är nöjd med din nya produkt. Vi kan komma att använda kontaktinformationen som vi har fått in från dig för att utföra enstaka undersökningar och andra kundundersökningar. Dessa undersökningar är helt frivilliga.
  • Vår Webbplats – Du kan besöka vår Webbplats anonymt. För att beställa produkter och tjänster från vår Webbplats, eller använda särskilda egenskaper eller funktioner på vår Webbplats, kan du bli ombedd att lämna personuppgifter, såsom namn, e-postadress, adress, telefonnummer eller kredit- eller betalkortsinformation. Vi använder denna information för att skapa ditt konto, kontakta och kommunicera med dig angående din beställning, svara på dina förfrågningar och övervaka Webbplatsens funktioner eller egenskaper som du kan komma att använda.
  • Kundrecensioner och postat innehåll – Vi kan komma att ge dig möjligheten att betygsätta eller recensera produkter eller tjänster som vi säljer eller på annat sätt publicera innehåll på vår Webbplats. Dina kommentarer och recensioner är tillgängliga för alla besökare på vår Webbplats, så du bör använda ditt omdöme när du postar något och du bör inte posta några personuppgifter. GameStop har inget ansvar för om du lägger upp personuppgifter. Enligt andra bestämmelser i Policyn avseende dina personuppgifter ger du GameStop en oupphörlig världsomfattande icke-exklusiv licens att kopiera, använda och/eller visa eventuellt innehåll som du postar på vår Webbplats.
  • Nyhetsbrev eller uppdateringar – GameStop kan också komma att erbjuda dig möjligheten att registrera dig för nyhetsbrev eller annan PR-kommunikation. Om du väljer att göra detta samlar vi in din kontaktinformation såsom namn och e-postadress. Denna information kommer endast att användas för att skicka ut nyhetsbrev och PR-meddelanden som du har begärt. Du kan säga upp prenumerationen när som helst genom att använda länken i nyhetsbrevets sidfot eller genom att använda länken nedan med rubriken "Säg upp prenumerationen". Vi hyr inte ut vår abonnentlista och vi säljer inte heller den vidare till andra parter.
  • Tävlingar och andra erbjudanden – Från tid till annan kan vi komma att ordna tävlingar eller kampanjer. Om du deltar kan du bli tillfrågad om att lämna kontaktinformation såväl som ytterligare uppgifter för undersökningen (till exempel produktpreferenser). Personuppgifter från tävlingsbidragen kommer endast att användas för att administrera tävlingen och för att kontakta dig om du vinner. I forsknings- och analyssyfte kan vi också komma att slå samman tävlingens undersökningsinformation på ett sätt så att den inte längre identifierar enskilda deltagare. Alla tävlingar och erbjudanden är föremål för Policyn och de regler som fastställs för varje enskild tävling eller kampanj. Om tävlingen arrangeras av en tredje part är det dennes tävlingsregler och policy som gäller.
  • Prenumerationstjänster och aktiveringar – GameStop kan erbjuda aktivering av vissa produkter och tjänster såsom online-spel, nedladdningsbara spel, spelkomponenter eller Internettjänster. Dessa aktiveringar kan kräva att viss kontaktinformation och finansiell information ska samlas in och lämnas till GameStop eller till respektive tjänsteleverantörer som en del av aktiveringsförloppet.
  • Callcenter – GameStop har kundtjänst för att svara på dina frågor, funderingar eller klagomål avseende våra produkter eller tjänster. När du kontaktar våra callcenter kan vi komma att be om personuppgifter som hjälper oss att svara på din fråga eller för att verifiera din identitet. Om du till exempel har en fråga om statusen för din senaste online-order kommer vi att be om dina personuppgifter för att verifiera att du är kontoinnehavaren. Vi kan också övervaka eller spela in dina telefonsamtal med vår kundtjänst i utbildningssyfte och för att säkerställa tjänsternas kvalitet.

Information som GameStop samlar in automatiskt

När du använder vår Webbplats kan vi samla in din dators IP-adress och din Internetleverantör, datum och tid när du använder vår Webbplats, Internetadressen till den webbplats från vilken du länkade dig direkt till vår Webbplats, din dators operativsystem, de sidor på vår Webbplats som du besöker, de sidor du har läst och bilder du har tittat på samt vad du laddade ner från Webbplatsen. Denna information används för administration av Webbplatsen och systemen och för att förbättra Webbplatsen.

  • Cookies – För information om hur GameStop hanterar Cookies hänvisas till vår Cookie Policy.
  • Spårningsinformation på Webbplatsen – ”Webb beacons” är små grafikfiler med en unik identifierare som fungerar ungefär som en cookie, och som används för att spåra webbanvändarens förehavanden på nätet. Vi kan använda ”Webb beacons” (kallas ibland "clear gifs", "webbuggar" eller "pixeltaggar") för att sammanställa rapporter över spårningsinformation avseende webbplatsanvändarens demografi, rörelser och inköp på Webbplatsen. Vi kan sedan lämna ut dessa rapporter till annonsörer och andra. Spårningsinformationen i dessa rapporter kan inte kopplas till enskilda användares identitet eller andra personuppgifter. Dessutom kan vi använda ”Web beacons” i våra HTML-baserade e-postmeddelanden för att se vilka e-postmeddelanden mottagarna har öppnat. På detta sätt kan vi mäta hur effektiva våra meddelanden och marknadsföringskampanjer är. Vi kan komma att koppla spårningsinformation med personuppgifter som frivilligt lämnats av webbplatsanvändarna för GameStops eget forskningssyfte. När en sådan koppling är gjord behandlas all den länkade informationen som personuppgifter och används och lämnas ut endast i enlighet med Policyn.
  • Information om returnerad produkt – Om du skickar tillbaka produkter som kan innehålla lagrade eller registrerade personuppgifter, såsom datorer, spelkonsoler, etc., är du ansvarig för att ta bort eller flytta alla personuppgifter och media från din produkt innan du returnerar den. GameStop är inte ansvarig för personuppgifter eller media som du inte tar bort eller flyttar från produkten.

I vissa fall kan vi komplettera informationen du lämnar till oss med information från andra källor, såsom information som bekräftar din adress eller annan tillgänglig information du har lämnat till oss. Detta för att hjälpa oss att upprätthålla riktigheten i den information vi samlar in och för att hjälpa oss att ge bättre service.

Kommer GameStop att dela din information?

GameStop säljer, hyr eller delar inte dina personuppgifter till någon tredje part förutom på det sätt som beskrivs i Policyn.

  • Marknadsföringspartners – Om du accepterar ett erbjudande från någon av våra tredjepartspartners för marknadsföring kommer vi att dela din kontakt- och faktureringsinformation med denna specifika tredje part i enlighet med villkoren för erbjudandet. Om du tidigare har begärt att dina personuppgifter inte ska delas med tredje part, men senare samtycker genom att acceptera ett marknadsföringserbjudande från en tredje part som finns tillgängligt på vår Webbplats, kommer vi att dela din kontakt- och faktureringsinformation med denna specifika tredje part, i enlighet med villkoren för erbjudandet.

Vissa av dessa åtgärder kan leda till att personuppgifter som samlas in av GameStop lagras eller behandlas utanför Sverige och följaktligen kan dina personuppgifter bli tillgängliga för brottsbekämpande myndigheter och tillsynsmyndigheter enligt lagstiftningen i dessa utländska jurisdiktioner.

  • Tjänsteleverantörer – GameStop kan använda tredje parter för att hantera en eller flera aspekter av vår verksamhet, inklusive behandling eller hantering av personuppgifter. Vi kan komma att dela personuppgifter med dessa tredje parter för att de ska kunna utföra tjänster för vår räkning nämligen att verkställa online-beställningar, bearbeta icke-kontanta betalningar, skicka ut marknadskommunikation, serva produkter, utföra undersökningar, verifiera och validera information som du har lämnat till oss, leverera produkter och kundtjänst. När vi använder oss av ett tredje parter, använder vi avtal och andra lämpliga sätt för att säkerställa att dina personuppgifter används på ett sätt som överensstämmer med Policyn.

GameStop har vidtagit försiktighetsåtgärder för att förhindra att din information missbrukas på vår Webbplats. GameStop har antagit autentiseringsförfaranden enligt branschens normer för att säkerställa att du är skyddad när du handlar hos oss online. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, att kontakta finansinstitut eller kreditupplysningsföretag för att säkerställa att ditt kreditkort är äkta och för att validera faktureringsinformation för kreditkort.

  • GameStop, dess moderbolag, partners, dotterbolag och divisioner – GameStop kan i enlighet med Policyn dela personuppgifter som samlas in på vår Webbplats med GameStops detaljhandelsaffärer (och vice versa) och med våra moderbolag, dotterbolag, partners eller divisioner för att internt hantera det specifika ändamålet för vilket du gett oss dina personuppgifter. Om GameStop delar din information inom koncernen kommer vi att se till att din information fortsätter att endast användas i enlighet med Policyn och dina uttryckta val.
  • Säkerhetsåterkallelse av produkter – Om vi får ett meddelande från en tillverkare eller leverantör om säkerhetsåterkallelse av produkter kan vi tillhandahålla din kontaktinformation, begränsad till namn, adress och telefonnummer till tillverkaren så att de kan meddela dig om återkallelsen och tillhandahålla uppgifter om ersättning eller reparationsprogram. Överföring av dina kontaktuppgifter sker endast för återkallelser som kan påverka din personliga säkerhet eller försämra funktionen hos den produkt du har köpt av oss.
  • Försäljning eller överlåtelse av verksamhet eller tillgångar som tillhör GameStop – All information som vi har om dig får överlåtas eller lämnas ut till en köpare eller en potentiell köpare vid försäljning, överlåtelse eller annan överföring av all eller en del av vår verksamhet eller våra tillgångar. Om en sådan överlåtelse sker kommer vi att vidta rimliga åtgärder för att se till att den mottagande parten använder din information på ett sätt som överensstämmer med Policyn.
  • Juridisk information – GameStop kan komma att lämna ut din information enligt vad som tillåts eller krävs enligt lag eller för att rätta oss efter rättsliga processer samt för att skydda och försvara GameStops och/eller våra kunders rättigheter.

Hur skyddar GameStop din information?

Filen som innehåller dina personuppgifter kommer att lagras på våra servrar och kommer endast att vara tillgänglig för våra anställda och våra ombud och tjänsteleverantörer som behöver informationen för tjänsteutövningen. GameStop vidtar lämpliga åtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi upprätthåller lämpliga skyddsåtgärder och aktuella säkerhetsnormer för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, utlämnande eller missbruk. Elektroniska journaler lagras till exempel i säkra servrar med begränsad åtkomst, elektronisk data lagras med säker kryptering. Vi använder tekniska verktyg såsom brandväggar och lösenord och vi ser till att våra anställda är utbildade på vikten av att upprätthålla säkerhet och konfidentialitet avseende personuppgifter.

SSL-teknik – Vår Webbplats använder krypteringsteknik, såsom Secure Sockets Layer ("SSL") för att skydda dina personuppgifter under dataöverföring. SSL krypterar beställningsinformation såsom namn, adress och kreditkortsnummer.

Comodo SSL-certifiering – Vår Webbplats använder ett säkert SSL-certifikat från Comodo för att bekräfta att vi följer säkerhetsprotokoll enligt branschens normer.

Att välja ett lösenord – När du registrerar dig som användare och skapar ett online-konto på vår Webbplats uppmanas du att välja ett personligt lösenord. För att maximera din skyddsnivå bör du välja ett starkt personligt lösenord, vilket innebär att du bör använda minst 6 tecken bestående av en kombination av både bokstäver och siffror. Du är själv ansvarig för att upprätthålla sekretessen för lösenordet och kontouppgifterna. GameStop kommer aldrig att skicka några meddelanden till dig, som du inte har begärt, för att be om ditt lösenord eller begära att du uppdaterar dina autentiseringsuppgifter.

Även om vi inte kan ta ansvar för stöld, missbruk, obehörigt utlämnande, förlust, ändring eller förstörelse av data av en tredje part, vidtar vi rimliga försiktighetsåtgärder för att förhindra att sådant inträffar.

Hur kan du kontrollera dina uppgifter?

Du kan kontrollera dina uppgifter för att verifiera, uppdatera eller rätta till dessa och för att ta bort inaktuella uppgifter. Om du har skapat ett konto på vår Webbplats kan du komma åt och ändra din kontoprofil själv online. Du kan också be att få granska den information som vi har kvar, hur vi har använt den och vem vi har lämnat ut den till, när som helst, genom att kontakta oss enligt kontaktuppgifter nedan under rubriken "Kontakta GameStop". Med vissa undantag som föreskrivs i lag, och under förutsättning att vi kan verifiera din identitet, kan du få rimlig tillgång till dina personuppgifter utan kostnad, och får rätt att bestrida uppgifternas riktighet och fullständighet och få dessa ändrade på lämpligt sätt. Du kan också be oss att ändra dina inställningar avseende användning eller utlämnande av dina uppgifter, eller meddela oss om du inte vill få någon ytterligare kommunikation från oss.

När tas din information bort?

Vi behåller endast din information så länge vi behöver den för legitima affärsändamål och rättsliga krav. Vi har lagringsnormer som uppfyller dessa parametrar. Vi förstör din information när den inte längre behövs, eller så vi tar bort dina personuppgifter för att göra informationen anonym.

Länkar till tredjepartswebbplatser

Vår Webbplats kan innehålla länkar till andra webbplatser eller Internetresurser. När du klickar på dessa länkar ansluter du till en annan webbplats eller Internetresurs. GameStop har inget ansvar för, ingen skyldighet eller kontroll över dessa andra webbplatser eller Internetresurser eller deras insamling, användning och utlämnande av dina personuppgifter. Vi uppmuntrar dig till att läsa policyn för personuppgifter för övriga webbplatser innan du skickar personuppgifter till dem.

Att kontakta GameStop

Om du har några frågor, funderingar eller klagomål avseende Policyn för vår organisation kontakta oss på:

E-post: Swehelp@gamestop.com (se även nedan om kommunikation via e-post)

Du kan kontakta vår personuppgiftsansvarige eller en medlem av ledningsgruppen genom att ringa [+ 353 1 813 5350 eller kontakta oss skriftligen på adress GameStop Head Office., Estuary House, Swords Business Park, Swords, Co. Dublin, Irland].

Vi kommer att svara på din förfrågan eller undersöka ditt problem så snabbt som möjligt, men senast 40 dagar från det att vi tog emot din fråga.

Viktig påminnelse om kommunikation via e-post: Kom ihåg att e-post som skickas via Internet inte är säker. Om du skickar e-post direkt till oss från ditt eget e-postkonto krypteras inte innehållet. Vi rekommenderar starkt att du inte skickar känslig information (såsom kreditkortsnummer) till oss via okrypterad e-post. GameStop är inte ansvarigt för personuppgifter som du skickar via Internet.

Friskrivning

I DEN MÅN DET ÄR TILLÅTET ENLIGT GÄLLANDE LAG KOMMER VARKEN GAMESTOP ELLER NÅGON AV DESS FÖRETRÄDARE, ANSTÄLLDA, TJÄNSTEMÄN, AGENTER ELLER ANDRA REPRESENTANTER OCH DERAS RESPEKTIVE MODER- OCH DOTTERBOLAG ATT VARA ANSVARIGA AVSEENDE NÅGRA ANSPRÅK, OFÖRUTSEDDA HÄNDELSER, KRAV, RÄTTSGRUNDER, SKADOR, FÖRLUSTER, UTGIFTER, INKLUSIVE OCH UTAN BEGRÄNSNING TILL, RIMLIGA RÄTTSLIGA ARVODEN OCH KOSTNADER FÖR FÖRFARANDEN SOM UPPSTÅR TILL FÖLJD AV ELLER I ANSLUTNING TILL ANVÄNDNINGEN OCH/ELLER SPRIDNINGEN AV DINA PERSONUPPGIFTER ENLIGT POLICYN OCH DINA SAMTYCKEN.

Senast uppdaterad: 02/09/2016

Produkten är tillgänglig för förhandsbokning online och upphämtning i butik.


Hur fungerar det?

  • 1: Hitta en produkt som du vill förhandsboka på gamestop.x och klicka sedan på den röda ”Click+Collect” knappen bredvid produkten.
  • 2: Du väljer sedan vilken butik du vill hämta produkten i och betalar en deposition.
  • 3: Du kan sedan hämta din produkt i den butik du valt på lanseringsdagen.


OBS: Du kan inte köpa paketerbjudanden via Click+Collect

OBS! Detta är en digital produkt. Produkten kommer att skickas i form av en aktiveringskod som kommer finnas tillgänglig under ”Mina beställningar” på din inloggning.


Alla beställningar av digitala produkter kontrolleras manuellt innan produkten skickas.


Om din beställning är gjord utanför kontorstid (09.00-17.00 måndag till fredag) behandlas den nästkommande arbetsdag.


OBS! Digitala produkter är ej återbetalningsbara och kan inte bytas ut mot en annan produkt efter det att beställningen blivit behandlad.

OBS! Detta är en digital produkt. Produkten kommer att skickas i form av en aktiveringskod som kommer finnas tillgänglig under ”Mina beställningar” på din inloggning.


Alla beställningar av digitala produkter kontrolleras manuellt innan produkten skickas.


Om din beställning är gjord utanför kontorstid (09.00-17.00 måndag till fredag) behandlas den nästkommande arbetsdag.


OBS! Digitala produkter är ej återbetalningsbara och kan inte bytas ut mot en annan produkt efter det att beställningen blivit behandlad.